Molnet – himmel eller helvete?

Det inte längre så nya ”Buzz”-ordet Molnet ses av somliga som lösningen på alla problem med IT-system och datalagring. Redan 1984 myntade John Gage, vid Sun Microsystems, utrycket ”The Network is the Computer” för att beskriva den pågående utvecklingen mot distribuerade system uppkopplade mot centrala enheter för lagring och delning av information. Då som nu framstår, enligt min åsikt, molnbaserade lösningar som ett utmärkt komplement till lokala, fristående alternativ. Det är nämligen så att molnet inte alltid är tillgängligt och vad gör man då, om man har behovet att ”alltid” nå och även kunna manipulera sina datatillgångar?

Svaret på ovanstående är lika självklart som bakåtsträvande; du behöver ju ha tillgång till din information i ”off-line-mode” och du måste även ha lokalt installerade applikationer på din enhet; dator, platta eller annat, så att du kan jobba även om molntjänsten, av olika skäl, inte är tillgängligt.

Jag baserar ovanstående påstående dels på egen erfarenhet, av bland annat Lotus Notes-baserade applikationer som redan för 20 år sedan fungerade utmärkt i så kallad ”Island-mode”, dvs utan kontakt med omvärlden och dels på resultatet av den pilotstudie  av en molnbaserad desktop-tjänst vilken jag genomförde under mitt senast uppdrag.

Genom smart replikering kunde du som Notes-användare komma åt ditt data lokalt, göra förändringar och sedan, när du väl hade tillgång till ett nätverk eller ett analogt telefonjack (!), med en knapptryckning ”replikera” dina lokala databaskopior med Serverns master. Du fick över din information och fick samtidigt ned eventuella förändringar som andra gjort. I normalläget jobbade med man ”Connected” men det gick alldeles utmärkt att få jobbet gjort utan att vara on-line!

Under mitt senast uppdrag gjorde jag en utvärdering av en molnbaserad tjänst avsedd för de konsulter som arbetar för ett stort och internationellt verkande företag inom telekom. Via en Web-portal och med hjälp av Citrix publiceras en Windows-desktop vilken man är hänvisad till att använda som konsult om man inte, av synnerliga skäl, får tillgång till en standardarbetsplats; MWP. Utvärdering av tjänsten, vilken genomfördes med en pilotgrupp bestående av 175 anställda inom företaget i ett 20-tal olika länder, visade på att den största invändningen är att man inte kan arbeta off-line och att man, i tjänstens nuvarande utformning, inte heller får lagra data lokalt på den enhet, oftast en bärbar PC, som användes för att komma åt tjänsten i molnet.

Naturligtvis är det så att vissa system, som till exempel ekonomisystem, kräver att du är on-line när du arbetar med dem, men om man till exempel tänker sig situationen kundbesök + förberedd presentation så vill i alla fall inte jag komma dit och vara helt beroende av att kunna koppla upp mig för att komma åt min presentation; jag vill ha en lokal kopia på min bärbara dator eller platta med möjlighet att köra presentationen utan tillgång till nätet.

Mina slutsatser baserade på ovanstående exempel är följande;

  1. Molnbaserad lagring av information kombinerat med en smart och robust replikeringsfunktion är ett utmärkt sätt att säkra information.
  2. Du behöver ha lokalt installerad programvara för att kunna använda och/eller arbeta med din information, även när du är off-line.
  3. Var i molnet du lagrar din information är en central fråga när det gäller säkerhet och sekretess; äger du fortfarande det du lagrar hos en gratistjänst t ex?
  4. Din lokala kopia av informationen ska vara krypterad och möjlig att radera på distans så att inte obehöriga kommer åt den om du blir av med din dator/platta.

Alltså; gärna ett Moln men först en bra, fristående och säker lokal lösning…

Lämna en kommentar