De har fel om vem som ska bestämma innehållet i IT

För ett tag sedan lärde jag mig mer om enterprisearkitektur på en kurs i Stockholm.
Till en början kändes det som att det mest var lite förnuft som var förpackad i en rimlig process. Ett år senare märker jag hur mycket av det där välstrukturerade jag stött på hos de bästa kommer från just detta sätt att arbeta.
Det jag minns bäst från kursen var dock hur en fråga som kom upp om ITIL där en av kommentarerna var:
”ITIL gör väl nytta för Incident, Problem och Change, men större anspråk än så ska det inte göra. Det ska hålla sig på sin kant.”
Jag ångrar fortfarande att jag inte plockade upp tråden på fikarasten ordentligt.

ITIL har ett antal områden: Strategy, Design, Transition, Operations och Continual Improvement.
Jag ser det som:
Tänk igenom din strategi för att serva dina kunder. (Service Strategy)
Använd strategin för att designa dina tjänster. Se till att det görs med leveranser så att de kan implementeras, supportas, följas upp och förbättras. (Service Design)
Inför nya och förbättrade tjänster på ett sätt att du har balanserat och beslutat riskerna. (Service Transition)
Bedriv tjänsterna inom Service Operations på ett sätt så att kunder och användare känner sig omhändertagna, kan påverka tjänsterna och att vi effektivt håller rätt tillgänglighet och har koll på vår konfiguration.
Förbättra allt detta arbete med Continual Service Improvement.

För tjänsters livscykel innehåller ITIL allt man behöver tänka på för en tjänsts livscykel.

Underleverantörer till detta Service Management är arkitekturarbete med hjälp av TOGAF, applikationsutveckling med hjälp av agila metoder, projektledning med hjälp av kända projektledningsmetoder, säkerhet med CISSP, test enligt ISTQB och ledning av människor med management 3.0.

Vad hände nu? Satte jag mitt favoritområde i centrum? Precis det jag kände att jag ville kritisera mina kurskamrater arkitekterna för? -Typiskt!

Jens Mårtensson, Senior Konsult, Knowit Technology Management i Stockholm

ITIL Wheel

ITIL Wheel

 

Kommentera

