Var finns kursen i IT-psykologi?

”Jag är en metod-människa” har jag skanderat när människor frågat mig om hur jag jobbar och vad jag är bra på.

Just nu är jag dock i tvivel. Tvivlar på det där med metoder. För alla som försöker sälja in sina metoder pekar på andra metoder för att hävda sitt existensberättigande på grund av andras misslyckande.
”Agilt behövs för att vattenfall inte fungerar”
”Management 3.0 behövs för att agila metoder inte räcker”
”Man måste ha något modernare än RUP”.
Sedan kommer nästa generations metoder och ersätter dagens metoder med argumentationen ”Scrum fungerar inte för att…”

Så när jag försöker släppa metoderna ser jag det andra mönstret. Det där som tyder på att de begåvade människorna; kreativa, strukturerade, dynamiska som får saker att hända. Som dessutom förstår människorna, relationerna, pengarna och tekniken…när de människorna är på plats i metoderna så fungerar de fantastiskt bra.
Sedan lämnar de och det vackra eroderar. -Vilket skulle betyda att det inte är metoderna utan klokheten hos inblandade individer som får resten att fungera.

Så idag tror inte jag på metoder. Jag tror inte på att ta in konsulter som implementerar metoder under en tid och sedan försvinner.

Idag tror jag på att organisationer ständigt behöver lära sig ännu bättre beteenden och på så sätt göra kloka, aktiva val i det stora och det lilla.

När jag började arbeta med IT sa jag ibland att jag var datorpsykolog. Jag förstod beteendet hos datorer och kunde peta på dem på rätt sätt så att de började fungera igen.

Kanske är det precis det jag vill vara. IT-psykolog. En psykolog som ger människor i en organisation verktygen hen behöver för att själv kunna lösa sina problem.
En psykolog som ger sin kund allt den behöver för att ta hand om sig själv, bli bättre och långt senare få höra det en god vän sa ”Gå till psykolog är det bästa jag gjort.”

IT-psykolog. Inte tvivla.

Thomas tvivlaren

2 reaktioner på ”Var finns kursen i IT-psykologi?

  1. Tyvärr finns det metodkonflikter inom psykologin också Jens. Psykodynamisk vs KBT ungefär som RUP vs Agile skulle jag säga.

Kommentera

