Vilse i kravprocessen

Syftet med kravprocessen är att beskriva arbetsgången som ska fånga upp behov och önskemål för att säkerställa att utvecklingen resulterar i att rätt saker kommer ut.  En del organisationer    nöjer sig med att göra en investeringskalkyl inom ramen för sin kravprocess. Andra väljer att gå hela vägen fram till att skapa detaljerade konstruktionsunderlag. Jag lägger inga värderingar i hur man har väljer att arbeta, (även om jag personligen föredrar lättviktiga ramverk framför    omfattande processer). Däremot är jag intresserad hur väl det spelar ihop med team som     jobbar med korta utvecklingscykler med input från en prioriterad backlog.

När jag sitter ett utvecklingsprojekt med en kravspec i handen så brukar samma frågor dyka upp. Vad betyder det här kravet? Varför finns kravet, var kommer det ifrån? Tyvärr finns det     sällan några bra svar. Egentligen är det inte så konstigt då man inom klassiskt kravarbete endast fokuserar på VAD man vill uppnå och inte VARFÖR. (För att inte tala om det oförlåtliga övertrampet om man råkar blanda in HUR i kravställningen.) Faktum är att det är VARFÖR som driver både VAD och HUR. Varför ska vi överhuvudtaget försöka skilja de åt?

Jag tror att vi år 2013 är redo att anamma en tydligare, mer transparent modell som inte innehåller begreppet ”krav”.  Krav som begrepp har en historisk ryggsäck som är svår att göra sig fri ifrån. Av den anledningen talar jag hellre om mål. Målen definierar vad vi vill uppnå och speglar vår förväntan. Målen är naturligt relaterade till andra mål och kan kopplas samman i en hierarkisk struktur. Det viktigaste av allt, målen är förankrade till en grundläggande logik, eller syfte, som svarar på frågan varför målet finns. Dessa logiska öar utgör gravitationscenter för målen. Finns det inget logiskt underlag eller syfte så finns det heller inga mål. Detta fackverk av mål och logik är den gemensamma övergripande modell som används inom organisationen. Modellen är dynamisk och uppdateras kontinuerligt. Förändringar av den logiska grunden sker i en långsammare takt än förändringar av själva målen. Om man vill jobba med mer detaljerade abstraktionsnivåer kan man t.ex. koppla epics, features och stories till målen (eller use-cases, scenarion och sekvenser om man hellre föredrar det).

Jag skulle vilja se att vi lyfter blicken från VAD till VARFÖR. På min önskelista står det:

  1. Gemensamma begrepp och ett språk som delas av samtliga i organisationen för en ökad förståelse och samsyn
  2. En lättviktig modell som naturligt stödjer flera abstraktionsnivåer där vi kan ha olika vyer med olika detaljeringsgrad för olika ändamål
  3. Transparens i alla led med tydlig koppling till bakomliggande logik

Jag tror att det detta ligger ganska nära det man ursprungligen ville uppnå med sina kravprocesser. Om ”kravorganisationen” arbetar i takt med utvecklingsteamen i 1-2 veckors sprintar så är man förmodligen redan där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s